Scholing

Zelfontdekking

Ons onderwijs is niet het minste wat in de nieuwe wereld dient te worden herzien. 

In de oude wereld bleken scholen veelal eerder indoctrinatie-instituten te zijn waar bovendien elk vrij denken en zijn de kop ingedrukt werd. Desondanks wonderlijke inspanningen van gemotiveerder leerkrachten, mensen in het leven en lesgeven zelf, werden deze in hun initiatieven eerder tegengewerkt als constructief ondersteunt. 

In ONZE nieuwe wereld zal de naam 'onder-wijs' veranderen naar 'wegwijs of levenswijs'. Waarbij we nog steeds een onderverdeling kunnen maken in bepaalde leeftijdsgroepen. Vb. Kleutertuin - Basiswegwijs - Specialisatie Vaardigheden. 

Waarbij we in tegenstelling tot het inprenten van kennis en de herhaling daarvan, vanuit de basis veel meer zullen gaan inzetten op ZELF ont-dekken.

Hierbij zal nog steeds een basis voorzien worden mbt het opbouwen van algemene kennis, zoals lezen, rekenen en schrijven EN zelfbewustzijn. Onze bewustwording dient vanaf veel jongere leeftijd ruimte te krijgen zich te ontplooien, hierbij gaan we kinderen van jongs af aan ook opnieuw constructief en verbindend leren communiceren en zich uiten. Dit ter bevordering van de Zelfliefde, zelfreflectie en zelfrealisatie. Die zaken kunnen daarnaast uitgebreid worden met het specialiseren in vaardigheden/interesses naar wens, die ook aansluiten bij de wens van de samenleving en zelfontplooiing. Denk bijvoorbeeld aan vaardig zijn in; wiskunde, taal, muziek, natuurkunde, wetenschap, landbouw, constructietechnieken, geneeskunde, etc. Hieronder kunnen ook nog verschillende niveaus in aangebracht worden, zodat een kind kan groeien in eigen tempo en niet naar leeftijd. Ook dient de mogelijkheid te bestaan om systematisch te schakelen tussen vaardigheden. 

Lessen kunnen hierbij, echter dienen niet gegeven te worden in de huidige schoolgebouwen en/of via huidige leerprogramma's. Het aanbod ivm de kennisoverdracht kan komen van iedereen die zich geroepen voelt bepaalde kennis door te geven. De algemene basiskennis kan gegeven worden door degenen die nu ook uit passie voor het lesgeven in het onderwijs staan. Echter ook ouders die zich hierbij willen engageren kunnen daarbij aansluiten. Ook professionals vanuit de samenleving kunnen zich daarbij eventueel aanbieden om een vak en/of passie te delen en over te brengen naar volgende generaties. Dit alles om een optimale wisselwerking tussen volwassenen en kinderen te bekomen, alsook met de samenleving in het algeheel. Dit zal sowieso de leer-kracht en sociale vaardigheden van het kind bevorderen. 

Het volgen van lessen mag bovendien voor niemand verplicht of verboden zijn en steeds voor iedereen toegankelijk. Uiteraard wel met een duidelijke structuur. Wanneer kinderen leren vanuit interesse en/of wens, zijn zij sponsen die informatie opzuigen, wanneer dit gebeurt uit dwang en controle aan de hand van overmatig toetsen, wordt leren een plicht en een dwang en dat komt de algehele ontwikkeling niet ten goede. Leren, proberen, ontdekken en groeien, dient altijd te gebeuren in een veilige en ongedwongen omgeving, zodat het kind zich in alle vrijheid en authenticiteit kan ontplooien en een zo'n zinvol mogelijk leven kan worden opgebouwd vanuit het individu zelf na de basis-scholingsfase. 

Leren kan en dient het hele leven lang gestimuleerd te worden. In plaats dat we prestatiegericht gaan werken voor een diploma en daar onze identiteit aan gaan koppelen. Daarom gaan we dus ook het blijvend leren, proberen, ontdekken en groeien, stimuleren in de algehele samenleving.